Zaznacz stronę

W szczególny sposób dedykuję to opracowanie chrześcijanom wschodnim w Polsce – zarówno grekokatolikom, jak i prawosławnym, którzy często są zagubieni w morzu łacińskiej kultury religijnej i hedonistycznej rzeczywistości. Na przestrzeni czasu wielu naszych wiernych zostało wchłoniętych przez zachodnią tradycję kościelną, jak też przez sekularyzowany świat, ale wielu jeszcze można ocalić. Nie oznacza to, że autor zachęca do jakiejkolwiek walki o dominację jednego Kościoła nad drugim. Wszelka chęć dominacji jest obca chrześcijaństwu, ponieważ kłóci się z miłością, która jest jego istotą.

Niniejsze rozważania wypływają z miłości do Boga, człowieka i Kościoła, są przejawem zaspokojenia potrzeby samozachowania i obowiązku kultywowania wschodniej spuścizny teologicznej. Jedną z głównych cech miłości – chrześcijaństwa – jest otwartość, relacyjność wobec innych osób fizycznych i prawnych. Autor jest przekonany, że z otwartością jednego Kościoła wobec drugiego jest podobnie jak z otwartością jednego człowieka na drugiego, czyli w pierwszej kolejności trzeba pokochać siebie, czyli znać [tym samym – poznać] swoją wartość. Aby wschodni chrześcijanie mogli być w pełni otwarci na inne tradycje kościelne, w pierwszej kolejności muszą poznać wartość swojego Kościoła. Świadoma miłość swojego Kościoła powoduje paradoksalnie, że nie skupiamy się wyłącznie na swoim profilu religijnym, ale chcemy się nim dzielić z innymi, a zarazem czerpać z doświadczenia innych Kościołów – krótko mówiąc: stajemy się przekazicielami Bożej miłości, a tym samym autentycznymi chrześcijanami.

Dziś największym zagrożeniem nie tylko dla Kościoła wschodniego, ale dla każdego Kościoła jest świat profanum, który systematycznie pochłania i „konsumuje” chrześcijan wszystkich konfesji. Fakt ten wypływa z tego, iż dzisiaj zwrócenie się do Boga jest trudniejsze niż dawniej i wielu ludziom wydaje się szaleństwem[1]. W szczególny sposób stają się aktualne słowa abby Antoniego (zm. 356 r.): „Przychodzą takie czasy, że ludzie będą szaleni i jeśli kogoś zobaczą przy zdrowych zmysłach, to powstaną przeciw niemu, mówiąc: «Jesteś szalonym, bo nie jesteś do nas podobny»”[2]. Jedynym z najbardziej skutecznych sposobów na ocalenie siebie i swoich najbliższych przed wchłonięciem przez świat profanum jest autentyczne życie religijne, wyrażające się w systematycznym pogłębieniu swoich relacji z Bogiem w żywej wspólnocie Kościoła. Wspólnota osób wierzących jest bowiem oazą, która w każdym czasie pomaga człowiekowi ocalić wiarę, a także jest źródłem duchowej siły w służbie Bogu. Jak słusznie zauważył prof. Jarosław Moskałyk: „Jeśli ktoś rozpoznał we własnym Kościele źródło duchowej mocy i jest w stanie z niej czerpać, ten nie odważy się na jego porzucenie, lecz na zawsze przy nim pozostanie”[3].

Z całego serca dziękuję Bogu za wszelką łaskę i miłość, których doświadczyłem w realizacji niniejszego przedsięwzięcia. Dziękuję wszystkim tym, którzy zechcieli sięgnąć po tę publikację. Proszę jednocześnie pamiętać, że wszelkie dobro, jakiego doświadczycie po przeczytaniu tej książki, pochodzi od Boga[4], a każdy niedostatek wynika ze słabości autora.

 

»»»  «««

Zachęcam do dzielenia się ewentualnymi refleksjami po przeczytaniu książki drogą elektroniczną (irenej@vp.pl) lub przesłanie swoich uwag pocztą tradycyjną na adres wydawnictwa: Fundacja Apokatastaza, Szczepkowo Borowe 48, 13-111 Janowiec Kościelny. Z grona osób, które podzielą się opinią o książce, zostanie wylosowanych 33 czytelników, którzy bezpłatnie otrzymają moją kolejną publikację.

 

Ireneusz Kondrów

 

 

Spis treści

1.           Przedmowa

2.           Wprowadzenie

3.           Kościół Janowy

4.           Pojmowanie wiary

5.           Trójjedyny i apofatyczny Bogu

6.           Człowiek w perspektywie Wcielenia

7.           Życie w Chrystusie

8.           Miłość Boga i człowieka wymaga wolności

9.           Kosmos w świetle zbawienia

10.         Optymistyczna wizja Boga

11.         Oikonomia kościelna

12.         Chrześcijaństwo nie jest moralnym Iron Manem

13.         Wymiar eschatologiczny

14.         Ekumeniczna wrażliwość

15.         Niedopuszczalności handlu wymiennego z Bogiem

16.         O rzeczach ostatecznych i nadziei powszechnego zbawienia

17.         Zamiast zakończenia: Credo grekokatolika

18.         Bibliografia

 

 

Zamówienia książki:

 

Fundacja Apokatastaza

Szczepkowo Borowe 48, 13-111 Janowiec Kościelny

tel. 609 315 408, email: irenej@vp.pl

Książka stanowi cegiełkę w kwocie 50,00 zł. na pomoc medyczną Ukrainie.

Do ceny książki należy doliczyć koszt  jej dostarczenia np. listem poleconym. Płatność na rachunek bankowy fundacji wskazany w liście, po odbiorze książki.

Książka po 27.04.2024 r. będzie dostępna w niektórych parafiach greckokatolickich w Polsce.

[1] Por. O. Clément, Początki mistyki chrześcijańskiej, s. 27
[2] Antoni, XXV, cyt. za: O. Clément, O pojmowaniu misterium, s. 28. „Trzeba przy tym zauważyć, że dziś religijny świat człowieka ulega pewnemu rozwarstwieniu i degradacji w związku z konfrontacją ze skrajnym subiektywizmem, liberalizmem i nihilizmem”, por. J. Moskałyk, Od wiary do ekumenii, s. 24.
[3] J. Moskałyk, Nieprzemijająca tożsamość chrześcijańskiej wiary, Poznań 2015, s. 133.
[4] Św. Marek Eremita twierdził: „Każde dobro pochodzi od Boga, będąc Jego zrządzeniem. Dzieje się jednak tak, że nie dociera ono do ludzi niewdzięcznych, nierozumnych i bezczynnych”, por. Filokalia teksty o modlitwie serca, przekład i oprac. J. Naumowicz, red. W. Zatorski, Tyniec 1998, s. 103.

Podziel się: