Zaznacz stronę

GREKOKATOLICY.PL

Слава Ісусу Христу!

GREKOKATOLICY.PL

Слава Ісусу Христу!

GREKOKATOLICY.PL

Слава Ісусу Христу!

GREKOKATOLICY.PL

Слава Ісусу Христу!

ХРИСТОС ВОСКРЕС!

GREKOKATOLICY.PL

Oto Oblubieniec nadchodzi o północy i błogosławiony sługa, którego zastanie czuwającym, niegodny jest zaś ten, którego zastanie leniącym się. Czuwaj, przeto, duszo moja, nie daj ogarnąć się przez sen, abyś nie została oddana śmierci i królestwa pozbawiona, lecz odrzuć sen i wołaj: Święty, Święty, Święty jesteś, Boże, dla Bogurodzicy zmiłuj się nad nami

GREKOKATOLICY.PL

ХРИСТОС ВОСКРЕС!

ХРИСТОС ВОСКРЕС!

Prawdziwie Zmartwychwstał!

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 06/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 06/07.

Jednocześnie należy podkreślić, że kultywowana przez grekokatolików ortodoksyjna tradycja liturgiczna powoduje, że pomimo formalnego przyjęcia dogmatyki rzymskokatolickiej – na Soborze w Brześciu (1596), Zamościu (1720) i Lwowie (1891) – grekokatolicy nigdy nie opuścili orbity oddziaływania ortodoksyjnego Kościoła wschodniego i nie zatracili jego istoty, która wyraża się w życiu liturgicznym i modlitwie, co wynika z licznych wypowiedzi teologów prawosławnych

czytaj dalej

KATALOG  ZAPOMNIANYCH  CERKWI   GRECKOKATOLICKICH  1947

Oratorium o beatyfikację Metropolity Andrzeja Szeptyckiego (29 VII 1865-1 XI 1944)

AKTUALNOŚCI
Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 06/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 06/07.

Jednocześnie należy podkreślić, że kultywowana przez grekokatolików ortodoksyjna tradycja liturgiczna powoduje, że pomimo formalnego przyjęcia dogmatyki rzymskokatolickiej – na Soborze w Brześciu (1596), Zamościu (1720) i Lwowie (1891) – grekokatolicy nigdy nie opuścili orbity oddziaływania ortodoksyjnego Kościoła wschodniego i nie zatracili jego istoty, która wyraża się w życiu liturgicznym i modlitwie, co wynika z licznych wypowiedzi teologów prawosławnych

czytaj dalej
Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 05/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 05/07.

W tym miejscu dobrze jest się  odwołać do słów metropolity Andrzeja Szeptyckiego: „u tych ludzi Wschodu (…) [grekokatolików, którzy przyjęli szkolną doktrynę teologiczną Kościoła łacińskiego – I.K.], budzi się nieraz głos wielu poprzednich pokoleń, jakiś atawizm głęboki jak sama natura, jakaś nieodparta nostalgia za tym, co przez wieki było dla ich przodków (…) [genetycznym wytworem modlitwy i wiary – I.K.] (…). Często po latach, często po kilku pokoleniach, idą za głosem krwi i chcą się stać z powrotem ludźmi Wschodu, którymi w rzeczywistości zawsze (…) byli (…). Jest w tradycji coś – sam nie wiem co – co stanowi siłę prawie równą sile natury i nie byłoby łatwo zastąpić tradycję krwi jakąś inną tradycją wychowania i formacji.

czytaj dalej
Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 06/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 04/07.

Czy tego chcą grekokatolicy jako przedstawiciele Katolickich Kościołów wschodnich, jak też prawosławni, czy też nie – ich Kościoły są ze sobą „naczyniowo połączone”, ponieważ posiadają „wspólny organ”, którym jest bizantyjska tradycja liturgiczna, stanowiąca serce obu naszych Kościołów. W konsekwencji należy pamiętać, że pomimo naszego czasowego zewnętrznego podziału organizacyjnego jesteśmy dogłębnie zjednoczeni w liturgii, która ujawnia i manifestuje istotę naszej wiary – życie z Chrystusem i w Chrystusie.

czytaj dalej
Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 03/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 03/07.

W kontekście rozwoju życia duchowego metropolita Andrzej Szeptycki zauważył, że: „religia w naszych sercach jest jak roślina, która wymaga troskliwej pielęgnacji; kto nad tym rozwojem rośliny nie pracuje, kto jej nie podlewa, u tego tworzy się coraz większa przepaść między teorią i praktyką. Teoria oddala się w niebiańskie przestrzenie, do których oko nie sięga, a praktyka zniża się coraz bardziej do ziemi, całe życie sprowadza się coraz bardziej do życia ciała, człowiek coraz mniej staje się religijny, a w jego sercu religijność zatraca się i znika”.

czytaj dalej
Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary  – wprowadzenie cz. 03/07.

Grekokatolicyzm. Oblicze wschodniej wiary – wprowadzenie cz. 02/07.

Obcowania z Bogiem nie należy sprowadzać wyłącznie do sfery intymności, czegoś głęboko wewnętrznego, ale należy je także dostrzegać w naszych relacjach z innymi ludźmi, bowiem „Im więcej człowiek łączy się z Bogiem, tym więcej zarazem zbliża się do ludzi. I tak samo: im bliżej człowiek jest bliźniego swego, tym bliżej jest równocześnie i Boga”. Na spotkanie z Bogiem zmierzamy przez świat i we wspólnocie – nie można oddzielać tych rzeczywistości od Boga.

czytaj dalej

Szukaj w serwisie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Katalog parafii

Katalog Cerkwi 1947

Fotogaleria: Parafia Św. Jerzego w Lelkowie

Podziel się: